Uždegimo sistemos remontas

Benzininių variklių uždegimo sistema gali pasirodyti sudėtinga ir sunkiai suprantama. Yra dalykų, kuriuos gali perprasti daugumas vairuotojų ir daryti sprendimus susijusius su šia sistema savarankiškai. Ir visai nereik aukštojo  išsilavinimo ar kažkokios ypatingos meistrystės. Žinoma iki tam tikros ribos tiems, kas turi specialybę nesusijusia su automobilių remontu pvz. bandelių kepėjui:))  Pirmiausiai susipažinkime su uždegimo sistemos pamatiniu veikimo principu. Čia sena sistema, bet naujos veikia tuo pačiu principu. Tik naujose sistemose pertraukiklio kontaktų darbą atlieka komutatorius arba kompiuteris (kontaktą keičia komutatoriuje arba kompiuterio galinėje pakopoje esantis tranzistorius). Žr. pav.nr.1

 

pav. nr.1

 Uždegimo ritė susidaro iš dviejų rūšių apvijų . Pirminės ir antrinės. Centre ritės yra šerdis, ant jos vyniojama antrinė (aukštos įtampos) apvija, ant antrinės vyniojama pirminė. Uždegimo ritė veikia transformatoriaus principu. Jei antrines vijas (aukštos įtampos) kerta kintantis magnetinis laukas, tai jose indukuojasi aukšta įtampa. Beje antrinė apvija turi gerokai daugiau vijų negu pirminė, todėl joje ir indukuojasi aukšta įtampa. Kas gi "gamina" tą kintantį magnetinį lauką? Jį gamina pirminė apvija. Reikia tik per šią apviją praleisti elektros srovę arba nepraleisti-štai ir turim besikeičiantį magnetini lauką. Dar paminėsim, kad srovės būtina sąlyga: tvarkinga uždara grandinė ir tvarkingas įtampos šaltinis toje grandinėje.  Dabar pasižiūrekime kaip gi ta srovė praleidžiama arba nepraleidžiama per pirminę apviją. Žiurėdami į pav.nr.1 lengviau suprasim. Pasižiūrėkim srovės tekėjimo "trajetoriją" (degimo raktelis turi būti pasuktas t.y. jungiklis sujungtas). Srovė teka per tokius komponentus: akumuliatoriaus "+"→laidu į įjungtą degimo raktelį→laidu į uždegimo ritės "15" kontaktą→pirminė uždegimo ritės apvija (čia atsiranda magnetinis laukas)→iš "1" kontakto laidu į susijungusį pertraukiklio kontaktą (į kondensatorių nežiūrekit jo paskirtis dabar nelabai domina)→į automobilio "-" t.y. kėbulą→aukumuliatoriaus "-" ir  taip toliau iš naujo vėl ta pačia trajektorija srovė teka ratu. Minėjome, kad magnetinio lauko reikia kintančio. Kai srovę nutrauksim gausim staiga mažėjantį magnetinį lauką. Štai šis staigiai nykstantis magnetinis laukas kerta antrinę apviją  ir joje indukuoja auštą įtampą. Kaip gi nutraukti srovę? Pertraukiklio kontakatai pakeliami kumštelių, kurie yra ant skirstytuvo velenėlio. Šį velenėlį suka pats variklis per krumpinę pavarą .Žodžiu besisukant varikliui sukasi ir kumšteliai kurie tai sujungia, tai atjungia kontaktus. Būtent besidarinėjantys kontakatai ir nulemia ar srovė tekės per pirminę apviją ar ne. Gerokai aukštesnė  įtampa indukuojasi būtent kontaktų atsiskyrimo metu. Dabartiniuose automobiliouse grandinę nutraukia kompiuterio valdomi galinės pakopos tranzistoriai. Kitaip tariant būtent kompiuteris sujungia/atjungia  uždegimo ritės pirminę apviją su automobilio "-" t.y. korpusu. Aukšta įtampa iš uždegimo ritės storu laidu "eina" į paskirstytoją.  Gautą aukštą įtampą skirstytuvas besisukančio skriejiko pagalba "išdalina" reikiamai cilindro žvakei. Aukšta įtampa pramuša žvakėje esantį oro tarpą kibirkšties forma. Šioji kibirkštis ir uždega benzino-oro mišinį cilindre.Dar ne viskas. Degalai turi būti uždegami tiksliai tada kada reikia. Todėl pertraukiklio kontaktai pakeliami tada kada reikia. Jei tai kompiuteris, tai jis nuspredžia atjungti pirminę apviją nuo "-" irgi būtent tiksliai tada kada reikia. Tikslų atjungimo momentą kompiuteris apsprendžia gavęs štai tokią informaciją:

 - stūmoklio VGT(viršutinį galinį tašką) iš alkūninio veleno sūkių jutiklio (arba holo jutiklio, arba induktyviojo jutiklio esančio skistytuve)

 - variklio apkrovos iš slėgio jutiklio įsiurbimo kolektoriuje

 - variklio temperatūros

 - ir dar krūva visokios informacijos priklausomai nuo automobilio sudėtingumo (PAGALIAU BAIGĖM:)

 Jei jūsų automobilis "varomas" benzino ir netikėtai taip atsitiko kad jis užgęso arba nebeužsiveda...

Labai didelė tikimybė, kad sutriko  uždegimo sistemos darbas. Tuo nesunkiai ir greitai galima įsitikinti (aišku jei jūsų automobilio variklyje nesudėtingas priėjimas prie žvakių).Procedūros eiliškumas toks:

- reikia išsukti vieną žvakę

- uždėti  ant jos aukštos įtampos laidą

- žvakę uždėti ant variklio korpuso (svarbu, kad nebūtų dažyta arba aprūdijusi variklio vieta t.y. žvakės metalinis korpusas turi turėti gerą kontaktą su varikliu) 

- prasukti variklį starteriu.

Turi matytis kibirkštis žvakės elektrode. Jei jos nėra nuimkite centrinį aukštos įtampos  laidą,  dėkite ant jo galo žvakę. Atlikite tą pačią procedūrą sukant variklį starteriu. Beje kibirkšties žvakė gali "nerodyti", nes yra tikimybė, kad ji yra bloga. Būtų gerai visiškam įsitikinimui paimti naują žvakę.  SVARBU: neimkite aukštos įtampos laido plikomis rankomis-smarkiai krečia:). Šiaip kai kurios  literatūros skelbia, kad žmonėms su jautria kraujotakos sistema gali būti pavojinga mirtinai. Jei centrinis laidas kibirkštį "duoda", o žvaklaidžiose kibirkšties nėra vadinasi problemų ieškome skirstytuvo dangtelyje,  skriejike, aukštos įtampos laiduose arba pačiose žvakėse.

Kokios bėdos gali būti skirstytuvo dangtelyje? Suskilęs, sudrėkęs, aprūdiję kontaktai ties tomis vietomis kur išeina aukštos įtampos laidai arba  tie patys kontaktai dangtelio viduje, centrinis kontaktas t.y. angliukas su spyruokle.

Kokių netikėtumų galima rasti skriejike? Suskilęs, sudrėkęs, nudegę kontaktai centre ir krašte.

Kokios bėdos gali būti žvaklaidžiuose? Suskilinėję, sudrėkę, nutrūkę, susrūdiję mataliniai antgaliai.

Kas gali būti nutikę žvakėms ir ką galima pasakyti apie variklio būklę iš žvakių vaizdo?

         

pav. nr.2                                        pav.nr.3                                         pav. nr.4

 

pav. nr.2:Jums sekasi-žvakė NORMALI:). Izoliatoriaus kojelė nuo pilkai baltos-pilkai geltonos iki šviesiai rudos spalvos. Variklis tvarkingas.Žvakės kaitrinis skaičius parinktas tinkamai. Degalų-oro mišinio sudėtis ir uždegimo paskubos kampas reguliojami be sutrikimų. Uždegimo praleidimų nėra, šalto paleidimo sistema veikia. Jokių degalų priedų, arba alyvos priedų sudėtinių dalelių nuosėdų. Jokios šiluminės perkrovos.                                                                                                 

 pav. nr.3: APRŪKUSI. Izoliatoriaus kojelė, elektrodai ir žvakės korpusas padengti aksominiais, juodais, matiniais suodžiais. PRIEŽASTYS. Netinkamas degiojo mišinio sudėties reguliavimas (mišinį "koordinuoja" karbiuratoriaus arba įpurškimo sistema): mišinys per riebus, smarkiai užsiteršęs oro filtras, blogai veikia šalto variklio paleidimo automatika, dominuoja važiavimas trumpais atstumais, uždegimo žvakė per šalta t.y. kaitrinis skaičius per mažas. PADARINIAI: uždegimo praleidimai (staigiai "gazuojant" variklis sutrūkčioja t.y. ne visi cilindrai suveikia), blogas šalto variklio paleidimas. KĄ DARYTI?: tinkamai sureguliuoti mišinio ruošimo sistemas, gali prireikti pasitikrinti deguonies jutiklį (λ zondą) ir jei reikia pakeisti , oro filtro patikrinimas.

pav. nr.4: ŽVAKĖ PADENGTA ALYVA. Izoliatoriaus kojelė,  elektrodai ir žvakės korpusas padengti alyva blizgančiais suodžiais arba alyvos priedegomis. PRIEŽASTYS. Per daug alyvos degimo kameroje. Alyvos lygis karteryje per aukštas. Stipriai sudilę stūmokliniai žiedai cilindras ir vožtuvų kreipaimosios ar vožtuvų riebokšliai (tai reiškia, kad šitam varikliui vieta "šrote" arba pas nagingą "motoristą" rimtam remontui).PADARINIAI: uždegimo praleidimai, blogas šalto variklio paleidimas. 

 

        

pav. nr. 5                                        pav. nr. 6                                             pav. nr. 7

 

pav. nr. 5: Ant izoliatoriaus kojelės vietomis matoma rusvai geltona, galinti pereiti į žalsvą, glazūra matosi ištrupėjimų. PRIEŽASTYS: glazūra susidaro esant didelei variklio apkrovai po ilgo veikimo dalinėmis apkrovomis. PADARINIAI: esant didelei apkrovai šios priedegos laidžios elektrai ir sukelia uždegimo praleidimus. PAGALBA: naujos uždegimo žvakės, valymas beprasmiškas.

pav. nr. 6: APSILYDĘ ELEKTRODAI. Elektrodai panašūs į žiedinius kopūstus. Galimos ne žvakės medžiagų nuosėdos. PRIEŽASTYS: šiluminė perkrova dėl šiluminio uždegimo. Pavyzdžiui, dėl per ankstyvo nustatyto uždegimo paskubos kampo, degimo liekanų degimo kameroje, blogų vožtuvų, sugedusio srovės skirstytuvo ar nepakankamos degalų kokybės. Galbūt per mažas žvakės kaitrinis skaičius.

pav. nr. 7: STIPRUS CENTRINIO ELEKTRODO NUDILIMAS. PRIEŽASTYS: nesilaikyta uždegimo žvakių keitimo intervalo. PADARINIAI: uždegimo praleidimai, ypač įsibėgėjant (dideliam tarpui tarp elektrodų pramušti nepakanka įtampos). Sunkus variklio paleidimas. KĄ DARYTI?: įsukti naujas žvakes ir vėl lėksit kaip vėjas:)

 

      

pav nr. 8                                             pav. nr. 9

pav. nr. 8: STIPRUS MASĖS ELEKTRODO NUDILIMAS. PRIEŽASTYS: agresyvūs degalų ir alyvos priedai. Nepalanki mišinio srauto įtaka degimo kamerai, galbūt dėl priedegų. Variklio detonacija. Šiluminės perkrovos nėra. PADARINIAI: uždegimo praleidimai, ypač įsibėgėjant (dideliam tarpui tarp elektrodų pramušti nepakanka įtampos), sunkus variklio paleidimas. KĄ DARYTI?: naujos uždegimo žvakės.

pav. nr. 9: IZOLIATORIAUS KOJELĖS LŪŽIMAS. PRIEŽASTYS: mechaninis pažeidimas (pvz., smūgis, kritimas arba slėgis į centrinį elektrodą netinkamai elgiantis). Ribiniais atvejais izoliatoriaus kojelę gali nulaužti nuosėdos tarp centrinio elektrodo ir izoliatoriaus kojelės arba centrinio elektrodo korozija (ypač per ilgai naudojant). PADARINIAI: uždegimo praleidimai, kibirkštis šoka vietose, kurias šviežias mišinys sunkiai pasiekia. KĄ DARYTI?: keisti senas žvakes naujomis.

Perkant naujas žvakes nežiūrekite į jų parinkimą "pro pirštus". Jos turi atitikti gamintojo tech. specifikacijose nurodytus parametrus. Netinkamo kaitrinio skaičiaus atveju žvakė gali perkaisti ir sukelti detonacijos reiškinius arba nesušilti iki savaiminio nusivalymo temperatūros ir greitai apsinešti suodžiais. Nenusivalanti žvakė greitai tampa neveiksni, ypač jei jūs važiuojete nedideliais atstumais neapkraunant variklio. Jei ieškant gedimo teko išsukti žvakes ir matote, kas jos yra tvarkingos-nepatingėkite patikrinti jų tarpelius tarp elektrodų. Tarpelio matmuo iš tech. specifikacijų.

Pasitaiko automobilių, kad pakeisti žvakes yra didžiulis vargas. Jei jūs esate tokio automobilio savininkas, kai keičiant žvakes "nors imk ir iškelk variklį", patariame įsigyti platinines žvakes. Tokių (nepadirbtų) žvakių resursas iki 150000km. Už jas sumokėsite brangiau, tačiau ši investicija atsipirks nekeinčiant žvakių kas 40000km.

 

Akcentavome, kad kibirkštis turi "skelti" tiksliai tuo momentu, tada kada reikia. Todėl gal koks nors "meistriūlia" sudėjo žvaklaidžius ant skirstytuvo taip kaip jam "šovė" į galvą? Tada gal pakaks pagal cilindrų darbo tvarką sudėti tinkamai žvaklaidžius ir jūsų mašina vėl lėks kaip bitė:)) Arba gal buvo skirstytuvo korpusas išimtas ir prisuktas atgal šiek tiek kitu kampu. Tokiu atveju reik tinkamai atstatyti degimo kampą (čia jau rimtenis darbas, todėl degimo kampo reguliavimu bandelių kepėjams patariame neužsiimti:)

Ką daryti, jei centrinis  laidas "einantis" iš uždegimo ritės patikros metu "neskelia" kibirkšties?

Aišku maža tikimybė, bet gal centrinis laidas trūkęs, pažeistas arba turi varžą uždegimo ritės  kontakte dėl rūdžių ar laisvumo. 

Jei šis laidas tvarkingas, tokiu atveju atliksime dar kelias papildomas nesudėtingas patikras (jų bus trys, jei iš eilės tikrinant nerandate problemos): ar tvarkinga uždegimo ritė, ar ateina įtampa +12V į  "15" uždegimo ritės kontaktą ir ar yra signalas "1" uždegimo ritės kontakte (šitą paskutinę patikrą atlikti yra kebliau nes reikia oscilografo, todėl patarimus tuom ir baigsim). Nors dar yra viena išeitis neturint įmantrios įrangos jei uždegimo rites valdo kompiuteris.  

1. Uždegimo ritės patikra. Žr. pav. žemiau.

Matavimas a) variantu: pirminės apvijos patikra ommetru. Įvairiems automobiliams varža gali skirtis, bet jei rodo maždaug 0,5-0,8Ω (naujesnių kartų ritėms gali būti iki 0,3Ω) vadinasi viskas ok. Jei rodo ∞ metam ritę lauk:)

Matavimas b) variantu: antrinės  apvijos patikra ommetru. Įvairiems automobiliams varža gali skirtis, bet jei rodo maždaug 2500-3500Ω vadinasi viskas ok. Jei rodo ∞ vadinasi ritė bloga.

2. Patikra ar ateina +12V į "15" kontaktą.  Kartais uždegimo ritės neturi "15" ir "1" kontaktų žymėjimo. Tokiu atveju reiks elektrinės schemos ar aprašymo kuriame pagal paveiksiuką galime atrinkti kuri yra "15"/"1". Dėkite voltmetro raudonąją kojelę ant "15" kontakto, o juodąją ant automobilio korpuso ar akumuliatoriaus "-". Įjunkite degimą. Voltmetras turi rodyti 12V. Jei nerodo ieškokite bėdos, kodėl "neateina" įtampa iš degimo raktelio (nebent visiškai nusmigęs akumuliatorius).

3. Laidų jungiančių kompiuterį su uždegimo ričių "1" kontaktais patikra. Tikimybė, kad bus sugedęs kompiuteris yra maža, todėl visai verta pasitikrinti laidų tvarkingumą tarp kompiuterio jungties ir uždegimo ričių (rašome daugiskaita, nes gali būti atskiros uždegimo ritės kiekvienai žvakei arba dvigubos kibirkšties ritės). Sunkumų gali iškilti surandant laidų galus einančius iš "1" ričių kontaktų į jungtį valdymo bloke. Į kompiuterį ateina stora daugelio  laidų pynė.  Be elektrinės schemos ir laidų išdėstymo kompiuterio "fyškėje"(jungtyje) neišsisuksite. Jei jums pavyko susirati  "1" kontakto laidų galus kompiuterio jungtyje, belieka labai lengvas darbelis tuos laidus praskambinti. Šią procedūrą reikia atlikti nuėmus jungtis nuo kompiuterio ir ričių. Praskambinti galite ommetru matuojant laidų varžą arba prailgintais laidais lempute ir baterija (jei multimetro laidų ilgio neužtenka). Matuojant ommetru laidų galų varža turi būti artima 0Ω. Jei rodo ∞ reiškiasi radote bėdą:)

Dažnai pasitaiko, kad variklis dirba nepilna galia, todėl kad "dirba" ne visi cilindrai. Yra daroma prielaida, kad nedirba būtent dėl uždegimo sistemos problemų (beje gali nedirbti ir  dėl degalų nepadavimo, jei tai sistema turinti atskirus purkštuvus  kievienam cilindrui).Dirbančiam varikliui nuimami paeiliui nuo kiekvienos žvakės žvaklaidžiai ir iš klausos tikrinama ar nesikeičia variklio darbas. SVARBU: negalima kompiuteriu valdomą uždegimo sitemą tikrinti nuimant-uždedant žvaklaidžius ant žvakių dirbant varikliui, nes nepataisomai galite sugadinti kompiuterį.