Kuro sistemos remontas

Daugumas benzininių variklių turi degalų sistemas kurių pamatinis veikimo principas yra toks pats. Skiriasi įvairių automobilių  įpurškimo sistemos konstruktoriniai sprendimai, tačiau žinant esmę ir turint noro  galima daug nuveikti savarankiškai be servisų pagalbos. Čia nekalbame apie automobilius kurie turi karbiuratorius.

Esmė štai tokia. Žr. paveikslėlį žemiau

 

Elektrinis degalų siurblys (jis yra degalų bake) sukuria slėgį. Suslėgti degalai vamzdeliais automobilio dugnu tiekiami į įpurškimo sistemą. Įpurškimo sistema turi degalų purkštuvus (gali būti sistema ir su vienu purkštuvu). Purkštuvai yra elektromagnetiniai. Variklio valdymo blokas (nuo šiol trumpinsim-kompiuteris) formuoja ilgesnius arba trumpesnius įtampos signalus purkštuvams ir būtent šių įtasmpos  signalų dėka galima dozuoti degalus. Reikia galios-prašom kompiuteris ilgina signalo trukmę ir štai turim didesnį degalų kiekį. Reikia mažiau galios-procesas atvirkščias. Kompiuteris nuspręsdamas kokio ilgio signalą paduoti purkštuvamas apibendrina daugelį informacijos:

 - Variklio apsisukimai: tam naudojami induktyvinai/holo  jutikliai esantys ant alkūninio veleno smagračio (galimi ir kitokie sprendimai).

 - Variklio galios poreikis t.y. aksceleratoriaus padėtis. Senesniems automobiliams poteciometras ant droselinės sklendės kuri  valdoma trosu, naujasniems automobiliams elektinis-potenciometris/holo.

 - Oro/degalų santykis t.y. mišinys liesas ar riebus:šią informaciją tiekia λ zondas esantis išmetimo sistemoje

 - Oro kiekis patenkantis į variklį: šią informaciją tieka oro srauo matuoklė esanti už oro filtro atvamzdyje į įpurškimo sistemą

 - Variklio apkrova. Tam naudojamas slėgio jutiklis esantys įsiurbimo kolektoriuje

 - Variklio temperatūra. Šią informaciją tiekia  jutiklis esantis variklio cilindrų bloke.

Išvardinome svarbiausią daugiausiai naudojamą informaciją daugelyje automobilių. Tačiau nuo automobilio sudėtingumo gali būti naudojams daug kitokios informacijos kurios paminėsime tik keletą pvz.:aplinkos slėgis, pavara esanti automatinėje greičių dežėje, automobilio greitis, galios pokyčio staigumas, gal automobilis yra slydimo būsenoje  ir t.t.

Jei jūsų automobilis vartoja didesnį degalų kiekį negu įprastai arba "netraukia", tačiau variklis "dirba" pakankamai sklandžiai, tai be diagnostinių priemonių toli nepasistūmėsite (nors λ zondą dar įmanoma gan paprastom priemonėm patikrinti). Bet jei variklis nesiveda arba iš klausos girdite, kad "nedirba" vienas ar keli cilindrai ir priėjote išvados, kad kaltininkė ne uždegimo sistema (beje dėl jos patikros skaitykite skyrelį "uždegimo sistemos remontas") vadinasi esminių problemų paieškos būdų galėsite imtis patys.

Prastą variklio darbą/neveikimą  gali lemti tokie įpurškimo sistemos sutrikimai (čia kalbėsime apie tokius, kuriuos galima įveikti "plikomis rankomis", be įpatingos įrangos ar tech. dokumentacijos):

- nepaduodamas kuras į įpurškimo sistemą;

- ne visi veikiantys purkštuvai arba išviso neveikiantys;

- neteisingai išmatuojamas oro kiekis patenkantis į degimo kamerą;

-smarkai užsiteršęs oro filtras;

- neteisingai išmatuojamas deguonies kiekis išmetimo sistemoje (problemos su λ zondu);

-nuolat veikianti šalto variklio paleidimo sistema, dėl sugedusio temperatūros jutiklio;

- paduodamos dujos ir degalai į degimo kamerą vienu metu (jei tai automobilis su dujine įranga). 

Taigi jei variklis nesiveda galima imtis tokio patikros eiliškumo: 1. ar paduodamas kuras→2. ar purkštuvai atlieka degalų dozavimą.

KAIP ĮSITIKINTI AR DEGALAI PATENKA Į ĮPURŠKIMO SISTEMĄ?

Objektyviausiai būtų matuoti siurblio sukeliamą slėgį, tačiau ir neturint slėgio matavimo priemonių vis dar galima atlikti nesudėtingą ekspermentą, kurio dėka jums gali atsirasti kožkoks aiškumas. Susiraskite degalų vamzdelius ateinančius iš degalų bako į įpurškimo sistemą. Jų bus du: vienas "padavimo", kitas "grįžtamas". Jei nežinote kuris "padavimo", tai atlikite du atskirus ekspermentus  su abiem vamzdeliais. Ekspermento eiliškumas toks: atjunkite vamzdelį nuo įpurškimo sistemos→patalpinkite vamzdelio galą į kokį nors indą→trumpam įjunkite degimą. Jei sistema tvarkinga inde turi atsirasti degalai. DEGALŲ NEPADAVIMO Į ĮPURŠKIMO SISTEMĄ PRIEŽASTYS:

- užsikimšęs degalų filtras/užšalęs degalų vamzdelis dėl patekusio vandens į kuro sistemą;

- sugedęs degalų siurblys; 

- sugedusi relė įjungianti deglų siurblį/netvarkingi laidai "užmaitinantys" degalų siurblį/sutrikusi signalizacija atliekanti degalų siurblio blokavimą;

- yra automobilių su avariniu degalų atjungimu pvz. gal jūsų automobilis gavo nedidelį smūgį, ko pasekoje gali suveikti degalų siurblio blokavimas.

KAIP PATIKRINTI AR PURKŠTUVAI ATLIEKA DEGALŲ DOZAVIMĄ?

Neturint oscilografo vis dar įmanoma atlikti grubų patikrinimą. Į purkštuvus "ateina" du laidai. Patikrinkite ar kompiuteris "siunčia" signalus purkštuvams. Signalus galima patikrinti šviesos diodu. SVARBU: netikrinkite signalų 12V lempute. Su ja galite pažeisti valdymo bloko galinės pakopos tranzistorių. Dėkite vieną diodo kojelę ant vieno pukrštuvo laido, kitą ant kito. Neatjungus jungties nuo purkštuvo diodas turi žybsėti. Tam, kad negadinti laidų izoliacijos prireiks adatinių zondų. Nepamirškite, kad šviesos diodas veikia tik tinkamu įtampos poliarumu, todėl gali prireikti atlikti du matavimus. Patogiausiai susilituoti du diodus lygiagrečiai, kurių anodas ir katodas yra sumaišyti, todėl bet kaip dedant kažkuris diodas vis tiek žybsės (aišku jei sistema tvarkinga). Nepaminėjome, kad žybsėjimo reikia tikėtis veikiant varikliui, o jei nesiveda tai sukant variklį starteriu. KĄ DARYTI JEI NĖRA ŠVIESDIODŽIO ŽYBSĖJIMO? Problemos reikia ieškoti laiduose "einančiuose" į variklio valdymo bloką. Jei lūžimų arti nerandate vadinasi reiks el. schemos su laidų išdėstymu variklio kompiuterio jungtyje.Jei el. shemą turite-"praskambinkite" laidus tarp kopiuterio ir purkštuvo jungčių (patikros metu jungtys turi būti nuimtos ir nuo kompiuterio ir nuo purkštuvo/purkštuvų). Be laidų nutrūkimo, kaip minėjome gali būti signalizacijos sutirkimas. Tačiau jei laidai "tvarkoj", tai kraštutiniu atveju signalo nebuvimą gali lemti blogas valdymo blokas.  Grįžkime į tą etapą, jei matuojant žybsėjo diodas t.y. kopiuteris "davė" signalą. Neturint oscilografo  jūs atliekate "primityvų" matavimą, todėl gali būti taip, kad matote diodo žybsėjimą, tačiau "nematote", kad purkštuvas vistiek neveikia. Taip gali būti nutrūkus purkštuvo elektromagneto apvijai. Todėl kompleksiškai reikia atlikti  ir apvijos varžos matavimą žr. pav. žemiau.

 

Purkštuvo apvijos tvarkingumą tikrinkite  ommetru atjungus jungtį. Varža kaip pvz. toyota yaris 11,6-12,4Ω prie 20°C. Įvairiems automobiliams varža kažkiek skirsis tačiau neypatingai.

KAIP PATIKRINTI AR TEISINGAI MATUOJAMAS ORO KIEKIS PATENKANTIS Į DEGIMO KAMERĄ?

Šią funkciją atlieka oro srauto matuoklė. Ji dažniausiai įkonstruojma įsiurbimo atvamzdyje už oro filtro. Matuoklė gali neveikti dėl ją "užmaitinančių" 12V arba signalo į variklio valdymo bloką laidų netvarkingumo.Taip pat gali neteisingai matuoti, todėl kad ji pati turi problemų (čia jau reikalingos rimtesnės diagnostinės priemonės). Galima ir dar kita priežastis. Jei įsiurbimo atvamzdis yra išsisandarinęs, vadinasi variklis  tam tikrą  oro dalį "gaudo" ne per oro filtrą ir oro srauto matuoklę. Šiuo atveju matuoklės "parodymai" variklio  kompiuteriui bus klaidinantys. KAIP LENGVAI PATIKRINTI ĮSIURBIMO ATVAMZDŽIO SANDARUMĄ? Papurkškite eteriu tas vietas kur "eina" įsiurbimo vamzdis veikiant varikliui. Jei variklis "gaudo" orą vadinasi "pasigaus" ir eterio. Jis yra labai degus. Nesadarumų atveju variklio apsukos padidėja. SVARBU: būkite tikri, kad nepapurškėte eterio į tą sritį, kur oro filtras siurbia orą, nes toks bandymas jus suklaidins.

KAIP PATIKRINTI AR TVARKINGAI VEIKIA λ ZONDAS?

Šį oro-degalų santykio matavimo prietaisą rasite duslintuve. Objektyviausiai jo būklę galima įvertinti oscilografu, nes tada gerai matoma jo greitaveika. Tačiau ir multimetru matuojant  galima susidaryti kažkokį aiškumą. Prieš matavimą reikia būti tikriems dėl keleto dalykų:

-ar visi cilidrai yra veikiantys t.y. ar uždegimo sistema tvarkinga ar ji "nedaro" uždegimo praleidimų (nesudeginti degalai palieka nesudegintą deguonį)

-ar variklis yra šiltas 

-ar išmetimo sistema prieš λ zondą  yra tvarkinga (nesandarus duslintuvas pro λ zondą "perleidžia" ne visą išmetamųjų dujų kiekį).

λ zondai gali būti kelių rūšių: vieno laido, dviejų, keturių laidų. Keturių laidų λ zondas yra su pašildymu. Du laidai skirti šildymui. Iš elektrinės schemos susiraskite kuris laidas yra signalinis. Veikiant šiltam varikliui tuščiomis apsukomis turi būti formuojams nuo 0,1V iki 0,9V įtampos signalas. Ši įtampa turi nuolat svyruoti nuo 0,1V iki 0,9V ir atvirkščiai. Šiaip λ zondo resursas 150 000km, todėl jei tiek pravažiavote ir dar nebuvo keistas, vadinasi net neverta vargti su multimetru. Jei priėjote išvados, kad reikia λ zondą keisti... Prieš išsukant rekomenduojame įkaitinti variklį, kad duslintuvas būtų karštas, taip lengviau atsuksite. Žemiau keletas vaizdų:

    

Šitiems jau nieks nebepadės...:)  O va štai kaip atrodo naujas (žr. žemiau)

KAIP PATIKRINTI AR TVARKINGAI VEIKIA VARIKLIO TEMPERATŪROS JUTIKLIS?

Čia be tech. specifikacijos t.y. šio jutiklio aprašymo turbūt neišsisuksite. Nes būna jutiklių kurių varža kylant temperatūrai varža mažėja, o būna kad kylant temperatūrai jų varža didėja. Taip pat būna jutiklių turinčių keturis kontaktus. Du kontaktai komutuoja radiatoriaus ventiliatoriaus  relę. Ir vis dėlto jei jums pavyko išsaiškinti kurie kontakatai yra "temperatūriniai" galima varžą tikrinti tolygiai šildant jutiklį. Varža taip pat turi tolygiai kisti. Kaip pvz. pateiksime VW II golf jutiklio varžos priklausomybę nuo temperatūros

 

O čia štai kaip atrodo temperatūros jutiklis su dviem kontaktais:

KOKIE POKŠTAI NUTINKA AUTOMOBILIAMS SU DUJINE ĮRANGA...:)

Pasitaiko, kad variklis sunkiai dirba arba visai neveikia, todėl, kad vienu metu į degimo kamerą patenka ir dujos ir degalai. Priežastis-netvarkingas dujų valdymo elektromanetinis vožtuvas. Jei jūsų automobilio dujinės įrangos konstrukcija tokia, kad dujų žarna įkonstruota, kažkur į įsiurbimo vamzdį, tai patikrinti visai paprasta. Nuimkite dujų žarną ir likusią ertmę isiurbimo kolektoriuje užkiškite skudurėliu. Kurkite variklį pozicijoje "benzinas" ir jei variklio "darbas" pagerėjo vadinasi greitai ir tiksliai nustatėte bėdą.